National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR) ble stiftet i 1948. NASCAR har USA som sitt hjemland og er den største motorsportarrangøren her. Med over 1500 løp fordelt på 38 stater og 100 baner kan de vel kalle seg en storarrangør. I tillegg til de 38 statene organiserer de også løp i Mexico og Canada.

NFL (National Football League) er de eneste som får flere seertall enn NASCAR-løpene, løpene sendes i mer enn 150 land. For å toppe det hele har de 75 millioner fans som kjøper lisensierte produkter, det vil si en fortjeneste per år på 2 milliarder dollar!

Hovedkvarteret ligger i Florida Daytona Beach, men de har kontorer i 4 byer til i tillegg til ett kontor i Mexico og ett i Toronto. NASCAR har også en skole hvor du kan lære å bli en NASCAR-mekaniker.

21. februar 1948 ble den formelle stiftelsen av NASCAR skrevet i historien. Bill France hadde et ønske om å samle folk til billøp med originale biler, standardiserte regler, fast program og et mesterskap som var organisert. Til det måtte det en formell organisasjon til, altså NASCAR. Det første originale NASCAR-løpet ble arrangert juni 1949 på Charlotte Speedway med klassen “Strictly Stock Division”. Her kjørte man med fabrikkmodeller hvor det ikke var gjort noen endringer, eller ombygginger. Etter hvert kalte man dette løpet for “Grand National” og over en periode på 15 år ble det smått om sen lov til å gjøre sikkerhetsmessige modifikasjoner på bilene. Først i midten av 1960 var bilene det man kunne kalle for spesialbygde i kategorien racerbiler.

Her er noen eksempler på serier styrt av NASCAR:

  • NASCAR Canadian Tire Series (NASCAR kjøpte i 2007 opp racingserien CASCAR i Canada)
  • Dodge Weekly Series (Racingserie for semi-profesjonelle og amatører. Dette er det laveste nivået NASCAR arrangerer løp på)
  • Sprint Cup Series (Den mest populær og mest innbringende serien. Her er det høy, profesjonell konkurranse. Bilene veier 1542 kg, motoren har 865 Hk med en topphastighet på 322 km/t – 378 km/t avhengig av om bilen har restriktorplate eller ikke)
  • NASCAR Regional Racing (Inneholder flere regionale racingklasser som Grand NAtional Division, AutoZone Elite Division, Special Event, Touring)

The Chase

Racerbilførerne i de første 26 løpene blir poengtert etter et poengsystem. De 16 beste etter disse rundene får ytterligere 2000 poeng og utgjør nå “The Chase”. Så kjøres tre løp til, Challenger Round, hvor fire førere må trekke seg etter siste runde. Tre nye løp kjøres så med totalt 12 biler i et løp som kalles “Contender Round”. Her må også 4 førere avslutte kjøringen sin. Så kjøres “Eliminator Round” og til slutt er det fire førere som skal kjempe om tittelen. I NASCAR-mesterskapene er det to ting føreren kan gjøre for å skaffe seg mest mulig poeng, og det er hvilken sluttposisjon vedkommende får, og det er antall runder du har hatt i ledelse. Poengsystemet til NASCAR er ennå mer nyansert enn som så, men dette er hovedtrekkene.

Dårlig sikkerhet

NASCAR ble helt frem til 2001 kritisert for sine kun anbefalte sikkerhetsforordninger. Etter en tragisk dødsulykke for en av de mer populære førerne, Dale Earnhardt, endret dette seg heldigvis. Setene i dag strekker seg frem rundt begge sider av føreren og beskytter hele brystkassen ved en kollisjon. Setebeltene har 5-6 punkter hvor to stropper er over skuldrene, to er rundt livet og en til to stropper opp mellom beina. Andre sikkerhetstiltak er gjort med takspoilere, barrierer og mye vegger i veibanen og økt sikkerhet i serviceområdet.